رژیم غذایی سالم قلب

رژیم غذایی سالم قلب (Heart Healthy Diet ) :

رژیم غذایی سالم قلب (Heart Healthy Diet ) :

امروزه در شرایطی که با افزایش مصرف تنقلات به صورت عادی با مواد غذایی نا سالم، مانند کیک، کلوچه، چیپس، پفک و … پیوند خورده است، با کمک مواد غذایی سالم می توان در کنترل گرسنگی و همچنین مدیریت وزن بدن خود و در نهایت به وسیله یک رژیم غذایی سالم منجر به داشتن قلبی سالم شود. که یکی از اساسی ترین موارد برای به عهده مندی از قلب سالم داشتن یک رژیم غذایی سالم برای قلب ضروری است .

رژیم غذایی سالم قلب

به نقل از منابع مرتبط یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان به ویژه کشور عزیزمان ایران بیماری قلبی می باشد که طبق گفته های سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۲۰ بیماری های سکته مغزی و کرونر قلب به ترتیب چهارمین و اولین علت ناتوانی خواهد بود . که این گزارشات اهمیت هر چه بیشتر محافظت و مراقبت از قلب را جهت حفظ سلامت و تندرستی هرچه بیشتر بدن نشان می دهد .

به گزارش “everyday health” ، افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر برای سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، آنوریسم، ایست قلبی ناگهانی و بیماری عروق محیطی قرار دارند.

 

چگونه قلب سالم داشته باشیم؟

با داشتن یک رژیم غذایی سالم قلب می توانید از وقوع همچین مشکلاتی جلوگیری کرد و همچنین سلامت قلب خود را حفظ کنید.
عادت های غذایی نا مناسب و مصرف مواد غذایی مضر بر سلامت و نحوه کارکرد سیستم قلبی و عروقی رابطه ی مستقیم دارد .

مطالعات گسترده انجام شده در سراسر جهان نشان می دهد که همه گیری بیماری های قلبی در حال افزایش است که امروزه دو عامل اصلی و مستقل بیماری های قلبی پرفشاری خون و کلسترول خون بالا مطرح شده اند .

 

رژیم غذایی سالم قلب

اگر چه ممکن است برخی از افراد به طور ژنتیکی مستعد برخی از بیماری های قلبی باشند ولی بعضی از این بیماری ها مانند کرونر قلب ( CHD ) زمینه های اکتسابی دارد، که این موضوع به این معنی است که عوارض اصلی این بیماری که معمولا در سنین بالا بروز می کند با داشتن یک رژیم غذایی سالم قلب و شیوه زندگی سالم قابل پیشگری بوده و احتمال مبتلا شدن افراد به این بیماری ها را به میزان زیادی کاهش می دهد .

قبل از تشریح مبحث اصلی رژیم غذایی سالم به این سوال می پردازیم که رژیم غذایی سالم چیست ؟

رژیم غذایی سالم نیاز های اساسی بدن شامل آمینو اسید ها، اسید های چرب، مایعات کافی، ویتامین ها ، مواد معدنی و کالری مورد نیاز بدن را بدون اینکه دچار اضافه وزن یا چاقی و همچنین بیماری مختلف بشوید برای بدن شما فراهم می کند .

زمانی که صحبت از رژیم غذایی سالم می شود باید به این نکته توجه کرد که تعادل کلید اصلی دسترسی به آن می باشد . تعادل در اینجا به معنی خوردن طیف گسترده ای از مواد غذایی می باشد که در اندازه مناسب مصرف شود ، یا به زبان ساده تر مصرف میزان صحیحی از خوردنی ها و آشامیدنی ها که به داشتن بدنی سالم و حفظ آن کمک شایانی می نماید.

رژیم غذایی سالم قلب
گروه ها و مواد غذایی را که تشکیل دهنده یک رژیم غذایی سالم هستند را می توان به پنج گروه کلی تقسیم کرد :

• گروه اول میوه و سبزیجات می باشد.
• گروه دوم مواد غذایی هستد که حاوی مقدار زیادی نشاسته هستد که در نان، سیب زمینی، برنج و ماکارانی می تواند یافت شود .
• گروه سوم گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات است.
• گروه چهارم شیر و لبنیات است.
• و در نهایت گروه پنجم میوه و سبزیجات است .

همان گونه که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد داشتن قلبی سالم ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی سالم قلب دارد که در ادامه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که این رژیم غذایی که برگرفته از آخرین علوم دنیا می باشد و چگونه می تواند در داشتن قلبی سالم به ما کمک کند.

رژیم غذایی سالم قلب :

در ادامه قصد داریم به رژیم غذایی بپردازیم که برای داشتن قلبی سالم موثر است .
طی گزارشات و تحقیقاتی که توسط انجمن قلب آمریکا ابلاغ شده است دو نوع رژیم غذایی سالم مورد تایید و توجه این انجمن قرار گرفت که به معرفی انها خواهیم پرداخت.

رژیم های غذایی ” مدیترانه ای (diet Mediterranean ) ” و رژیم غذایی “DASH ” که مخفف کلمه Dietary Approaches to Stop Hypertension می باشد و به معنی رژیم غذایی سالم برای فشار خون بالا می باشد را به عنوان بهترین نوع رژیم غذایی سالم قلب انتخاب شده اند.

در مقالات بعدی قصد داریم به شرح دقیق و معرفی این دو رژیم بپردازیم.

 

https://www.dh-feizpour.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *